HET PLAN

Met een zeekajak langs de Noordzee kust en de grenzen met België en Duitsland, op zee en op binnenwater, inclusief de Maas en Rijn waar deze Nederland binnenkomen.

Zowel Nico Middelkoop als Axel Schoevers hebben in de afgelopen jaren al vele duizenden kilometers gevaren, binnen en buiten Nederland.

Maar begint een uitdagende expeditie niet gewoon bij de eigen voordeur?

Deze tocht wil aandacht geven aan al die leuke, mooie en uitdagende dingen die met een zeekajak in Nederland kunnen worden gedaan. En dat alles in een aanééngesloten tocht van ongeveer 1250 km. We hopen anderen te inspireren voor het vinden van uitdagingen die niet eens zo ver weg liggen. Nederland is een 'waterland' en wat is nu een universeler vaartuig voor zee én binnenwater dan een zeekajak?

ACHTERGROND

De oorsprong van de zeekajak ligt bij de Inuït bevolking in het hoge noorden (Groenland, Canada, Alaska en Siberië). Een houten frame werd met (zeehonden-) huid bespannen. De traditionele zeekajaks waren zeer zeewaardig en de bootbeheersing van de Inuït ongeëvenaard. Veel van de kennis van de traditionele technieken is gelukkig net op tijd bewaard gebleven. Het beheersen van één van de dertig varianten van de 'eskimorol' is voor elke zeekajakvaarder een uitdaging en een mijlpaal tegelijk.

De Zeeuwse kustwateren en de Waddenzee zijn eersteklas zeekajak gebieden. Er moet rekening gehouden worden met getij en stroming in combinatie met het weer. Naast de prachtige natuur vormt het varen in deze zeegebieden derhalve ook een navigatie uitdaging en een goede beoordeling van het eigen kunnen. Daarnaast heeft Nederland veel ander 'groot water' zoals IJsselmeer, binnenwater en historische vaarroutes door mooie natuurgebieden en cultuurhistorisch landschap. Het Nederlandse vaarwater is zo gevarieerd dat een ervaren 'Nederlandse' zeekajakvaarder internationaal gezien een zeer goed figuur slaat.

Een moderne zeekajak is gemaakt van met glasvezel versterkt polyester (soms polyethyleen) en heeft een lengte van tussen de 4.60 en 5.50 meter. Waterdichte schotten en luiken zorgen voor drijfvermogen en bergruimte. De vaarder zit in een met een 'spatzeil' afgesloten 'kuip', waardoor ook de vaarder 'droog' blijft zolang deze in de zeekajak zit.

Zeekajakvaren is een aparte tak binnen de kanosport. De kanosport in Nederland is goed georganiseerd via de
- Nederlandse Kano Bond (NKB) (www.nkb.nl),
- Stichting Peddelpraat (PP) (www.peddelpraat.nl) en de
- Toeristische Kano Bond Nederland (TKBN) (www.tkbn.nl).
Daarnaast zijn er veel kano-verenigingen, al dan niet verbonden met NKB en/of TKBN.

Varen op zee en 'groot water' vereist specifieke kennis, ervaring en de juiste uitrusting. Veiligheidsaspecten en 'zeemansschap' nemen daarbij een belangrijke plaats in. De zeewaardigheid wordt beperkt door de zeevaardigheid van de vaarder. Door genoemde organisaties worden cursussen en 'zeekampen' georganiseerd om zich (verder) te bekwamen in het zeekajakvaren.

DE ROUTE

Deel 1: Den Helder - Vlissingen (230 km)
Dit is het meest onbeschutte gedeelte van de route. Er is altijd kans op branding. Dit vormt een risico bij vertrek of aanlanden en vereist extra voorzichtigheid met de volgepakte zeekajaks. We moeten de drukbevaren Nieuwe Waterweg bij Rotterdam oversteken. Ook op de Westerschelde krijgen we te maken met grote scheepvaart.

Deel 2: Vlissingen - Maastricht (145 of 325 km)
We hebben een lastige afweging te maken. De kortste route naar Maastricht loopt via Antwerpen en het Albertkanaal door België. Een meer dan twee keer zo lange route door Nederland loopt via Zeeland en Brabant en dan alsnog een stukje door België. We zijn er nog niet uit. Misschien doen we 'kop-of-munt' met een Nederlandse of Belgische euromunt.

Deel 3: Maastricht - Arnhem (200 km)
Na de stuw bij Lixhe begint een stukje 'onbevaarbare' Grensmaas, maar een zeekajak heeft maar weinig water nodig. We volgen de grillige maar mooie Maas tot Nijmegen en vervolgens een stukje Rijn stroomopwaarts tot de grens met Duitsland en dan naar Arnhem.

Deel 4: Arnhem - Dollard (250 km)
De IJssel is voor ons zeer vertrouwd terrein. Dit is het traject van de jaarlijkse Veluwe Rally. Een prestatietocht van 35, 50 of 100 km tocht op één dag; een uitdaging voor iedere kanovaarder. Met enige tegenzin verlaten we de IJssel net boven Zutphen om via het Twente kanaal een route te nemen die ons dicht langs de grens van Duitsland naar noordoost Groningen en de Dollard brengt.

Deel 5: Dollard - Den Helder (220 km)
De precieze route wordt nu volledig bepaald door het getij en het weer. Dit traject vereist kennis en ervaring met het navigeren in het getijdenwater van de Waddenzee met zijn 'wantijen', stroming, geulen en platen.

TOT SLOT

Op onze tocht rond Nederland met de zeekajak moeten we helaas veel mooie vaargebieden 'links' laten liggen. De vele plassen en meren in Zuid- en Noord-Holland, de Biesbosch, de Veluwse randmeren, de Friese meren en het 'grote water' van het IJsselmeer en de Zeeuwse wateren zijn allemaal prachtige (zee-) kajak vaargebieden. En dan hebben we het nog niet eens over al die andere duizenden kilometers rivieren en kanalen die Nederland rijk is.


Home - Axel & Nico - Laatste Nieuws - Gastenboek - Sponsors - Media - Fotoboek - Contact