Turbo prop


Veluwe Rally 2001


Zondag 30 september 2001
Ik stond vrijdagavond op het punt om Ton te bellen om mij af te melden voor de Veluwe Rally. De afspraak samen de 100 km te varen was alweer van begin van dit jaar. Maar omdat de NKB zo nodig een instructeurs bijeenkomst op zaterdag had gepland was het logistiek erg lastig geworden de meerijd afspraak met Ton na te komen. Dat wil zeggen mijn auto zou dan in Lathum blijven en Ton zou dan aan het einde van de tocht een heel eind moeten omrijden om mij weer bij mijn auto te brengen. Maar daar ging de telefoon. Het is Ton die aanbiedt toch te willen omrijden. Met als 'verborgen agenda' dat het toch erg handig is om een auto in Lathum te hebben omdat we dan met een groepje op zaterdagavond kunnen gaan uit eten. Het restaurant op loopafstand, waar we vorig jaar zo lekker en gezellig hebben gegeten, is namelijk failliet. Op de camping Honingraat erg veel bekenden. Het restaurant blijkt vol dus wordt het een hapje in de snackbar van de camping. Zondagochtend ben ik om 07:15 op het water en wacht het 'startschot' om 07:30 af. Ik neem mij voor om de eerste 50 km voluit te gaan en te kijken hoe ik (niet) mee kan komen met al die vlakwater vaarders (SK en K1/2). Ik merk al snel dat ik een goede dag heb. Om 08:45 ben ik bij controle post Dieren. Ik zit nog bij de eerste 10 met alleen vlakwater kajaks voor mij. Om 10:05 in Zutphen. Af en toe halen vlakwater vaarders mij in. Om 11:30 in Deventer. De vlakwater vaarders die mij ingehaald hebben zijn uitgestapt en nemen pauze. Ik zit nog lekker dus ga direct verder. Ik neem nog net de tijd om een zak krentenbollen uit mijn luikje te halen en tussen mijn zwemvest te stoppen. De sportdrank, overgehouden uit het laatste kerstpakket, drinkt lekker weg. De motor moet wel van brandstof worden voorzien. Onderweg komen de vlakwater vaarders mij wel weer voorbij. Gevolgd door een zeekajak (Buccaneer) die met net een te hoog tempo vaart om bij te kunnen houden. In het korte praatje tijdens het voorbijvaren meldt hij dat hij zonder uitstappen de 100 km wil varen. Ik zeg hem dat ik dat laat afhangen van of ik een goede dag heb. De opgedane kennis van voorwaarts varen van gisteren pas ik maar beperkt toe. Ik let alleen op het met gestrekte pols uithalen van de peddel uit het water. De lange slag tot voorbij mijn romp houd ik er nog maar even in. Ik heb inmiddels al mijn richtpunten vóór mij verloren en moet mijn eigen tempo zien te varen. Langzaam loopt een groep van vijf zeekajaks op mij in. Eentje in een Nordkapp komt met een noodgang voorbij in het kielzog van een plezierjachtje. Een ander surft naast de boeg van een binnenvaartschip, maar wacht even later op zijn maatjes. Als hetzelfde plezierjachtje even later uit een haventje komt lukt het mij niet om in het kielzog te komen. Wat ik vermoedde gebeurt ook. De Nordkapp pakt het kielzog wel en surft uit zicht. Die is zo snel in Kampen. Later zou blijken dat hij als eerste in Kampen is aangekomen, nadat hij een 'permanente' surf langs een binnenvaartschip heeft gepakt; zelfs zonder in Kromholt te stoppen. Nog wat tussentijden: om 12:05 bij km 950; om 12:35 bij km 955; om 13:07 bij km 961; om 13:40 bij km 966. Ik besluit om bij Kromholt te wachten op Ton en Marijke. Als ik om 14:10 uitgestapt ben weet ik dat dit een 'topdag' is geweest. Ik ben de eerste die bij deze controlepost is uitgestapt. De anderen gaan voor hun persoonlijk record op deze fantastisch mooie vaardag; zonnetje, weinig wind, niet te warm, weinig golven die de cadans kunnen verstoren en veel stroming. Het groepje zeekajaks komt voorbij. We groeten elkaar; na 27 km mij als richtpunt gebruikt te hebben zijn ze mij eindelijk voorbij. De eerste kwam om 13:30 langs (de Nordkapp). Als even later ook de twee vlakwater vaarders (waaronder Taco Tel volgens Popko Bolhuis) voorbij komen en een K2 (met Adriaan Droog), weet ik zeker dat ik erg voorin lag. Zij hebben onderweg gepauzeerd en ik had ze weer ingehaald. Dick Borger komt ook na mij binnen (heeft ook onderweg gepauzeerd). Vóór mij lagen in ieder geval: de Nordkapp, Herman van Megen (SK), Nico Middelkoop, Michel van Megen (SK), de Buccaneer en Simon van Laar in een Kajet. Ik heb het gevoel dat ik met de Sirius niet meer harder kan varen. Ton en Marijke komen om 14:40 binnen. Terwijl wij pauzeren komt een hele rits kajaks langs die met of zonder pauze vertrekken voor het laatste traject. Bijzonder is dat naast mijn kajak een vaalblauwe Meridian op het strandje getrokken wordt, met alle kenmerken van de kajak van Fred Bierman. Kortom, de kajak vaart nog steeds, nu voortbewogen door een zij. Om 15:25 vertrekken we weer. Onderweg nog een korte drijfpauze. Om 17:30 komen we aan in Kampen. De eerste (de Nordkapp) kwam om 15:30 binnen, gevolgd door Herman (wie anders) en Nico, maar dan op eigen kracht. Met een 'driehoeks constructie' kan Ton direct naar huis. Ik rijd mee met Fred van Viegen naar Lathum en ik haal mijn kajak weer bij Ton op. Om 00:30 ben ik thuis. Nog steeds erg fris en nog zonder avondeten. De mix van Saté met friet, muesli, twix, krentenbollen en sportdrank zorgden vandaag voor een constante aanjager voor mijn turbo. Het zwakke punt is nu nog de overbrenging van de krachten op mijn peddelsteel met blaren onder het eelt als resultaat.


© A.M. Schoevers