In de Soep

Jan wilde wel eens rond Texel in één dag. De eerste datum (11 augustus) viel af vanwege ZW-5/7. De tweede mogelijkheid is vandaag.

Zondag 19 augustus 2001
HW Harlingen: 10:50
Nico is helaas verhinderd. Afgesproken verzameltijd is 06:15. Ik vertrek te laat van huis en kom pas om 6:35 in Den Helder aan. Het KNMI weerbericht spreekt van: "Oost tot zuidoost in de nacht en ochtend ruimend zuid 4/5 af en toe 6 en later mogelijk 7. Enkele regen of onweersbuien mogelijk met zware windstoten". Jan belt het wadden weerbericht en voorlopig is de wind niet hard. Vanaf paal 10 zouden we pas last hebben van een zuiden wind; dat hadden we al eens meegemaakt en moet te doen zijn. Helaas, Jan sluit zichzelf buiten zijn auto. Wegenwacht gebeld. Het weerbericht van de verkeerscentrale Den Helder luidt inmiddels: ZO-3/4 ruimend naar Z/ZW-5/6 met een waarschuwing voor ZW-5/6. De actuele windrichting is al Z/ZW. Tegen de tijd dat Jan weer in zijn auto kan is ons rondje Texel uitgesloten. We kunnen misschien nog net Oudeschild halen. We vertrekken om 09:45 uit den Helder. We zitten zo laat in het tij, dat we eens een keertje precies richting Oudeschild op 030 graden kunnen koersen. Geholpen door de wind schuin in de rug varen we het laatste stukje tegen de stroom. Af en toe flink surfend. In Oudeschild, waar we om 11:00 aankomen, blijkt de jachthaven flink verbouwd. De trailer helling is verdwenen, maar daarvoor in de plaats is een drijvende kajak steiger gekomen. Het is redelijk zonnig en warm genoeg voor een pauze op de steiger bij de kajaks. Het volgende traject wordt besproken. We hebben tij(d) genoeg voor een rondje Noorderhaaks. Om 12:15 vertrekken we weer. We varen langs NIOZ haven. Ooit hebben we daar een tochtje afgebroken en willen nu wel eens weten of we toen niet door hadden kunnen varen naar de veerboothaven. Met volle stroom mee (tegen springtij aan) en windkracht ZW-5 tegen hobbelen we door een prachtige tidal race op de kop van het NIOZ haventje. Het is duidelijk te zien waar het hard stroomt en waar keerwaters en ondiepten zich bevinden. In het Marsdiep staan hogere golven en witte koppen. Bij de T-2 steken we snel over naar de zuidkardinaal S-14/MG-17. Ik had iets beter op de kaart moeten kijken, want we moeten iets noordelijker om rond Noorderhaaks te komen. Beter hadden we ter hoogte van de MG-16 kunnen oversteken. Het ruige water ligt nu achter ons. We varen nu in de luwte van Noorderhaaks. Bij de noordwest punt draaien we weer tegen de wind in. Het is hard werken. We willen pas pauzeren als het kompas weer 090 graden aanwijst. Om 15:00 gaan we aan land. De branding valt mee, omdat verder op zee zandbanken de grotere golven laten breken. Ik had eerst het idee dat we tot 17:00 konden pauzeren, met de vertrektijd van paal-10 in het achterhoofd. Een blik op de stroomatlas geeft aan dat we ook gelijk al hadden kunnen vertrekken. Het is bij Noorderhaaks al gekenterd en het water stijgt. We zijn wel aan rust toe. Ik vind een tiental intacte zee egel skeletten in diverse formaten. Een slapende zeehond drijft voorbij. Jan vind twee flessen met post. Eentje is gepost in Julianadorp en de andere is van de veerboot gegooid. Noorderhaaks is een eerste bestemming voor zeepost. We pauzeren tot 16:45. Het water is dan dicht genaderd tot de kajaks en het windscherm. De branding is ook toegenomen, omdat deze nu pas breekt op het bankje waarop we uitgestapt zijn. Het lijkt een speelse branding met veel schuim. Jan komt direct door de branding. Ik wordt door een hoeveelheid schuim een stukje teruggezet en zie voor mij opeens mijn sleeplijn drijven. Het redden van het zakje in de branding levert hachelijke situaties op dus ik laat mij naar het strand bongoën en doe de sleeplijn weer om mijn middel. Ik kom vervolgens niet van het strand af. De truc van de kajak op zijn kant leggen wordt steeds tenietgedaan door een volgende golf en de harde wind. Uiteindelijk kom ik los, maar heb dan al veel energie verspilt. Het uitvaren doe ik zonder echte overtuiging en inzicht. Ik wordt keer op keer in de soep achteruitgezet. Toch zijn de golven niet zo hoog; maximaal 80 cm. Uiteindelijk geef ik op en zoek 'sneaky' een stukje met weinig branding uit. Het wordt tijd voor wat meer branding ervaring. In het Breewijd staat flink wat deining met af en toe brekende toppen. De watertemperatuur maakt het varen een aangename activiteit. Als we de Kaap Hoofd voorbij zijn is het water vlak. Niets wijst er meer op dat het elders in dit gebied flink tekeer gaat. Om 17:45 zijn we terug. We hebben een eiland gerond en we zijn op Texel geweest en dat ook nog eens op één dag.