Anglesey Sea Symposium 2001


Na een eerste kennismaking vorig jaar, zijn Nico en ik (nu ook met Thea, Jan en Pieter) afgereisd naar het 2001 symposium, dit jaar gehouden van 4 t/m 7 mei.


Vrijdag 4 mei 2001
Om 05:00 uur worden de kajaks van Pieter en mij op het busje van Jan geladen. Op weg naar de veerboot Hoek van Holland - Harwich van 07:20 uur. Nadat Jan zijn broodje kaas nog heeft mogen opeten tijdens het wachten mogen we de boot op. Na de onvermijdelijke file op de rondweg van Birmingham komen we om 19:30 uur aan bij het Anglesey Sea & Surf Centre. Het symposium is drukker bezocht dan vorig jaar. Diverse activiteiten hebben al 'volle' inschrijvingen. De eerste 'oude bekende' die we ontmoeten is Rick Carrick Smith. Hij geeft de tip: "overal voor inschrijven!". Verder zijn ook Johann en Camilla uit Zweden weer van de partij. Grote ontbrekende dit jaar is Nigel Laybourne. Nico en Thea zijn al vanochtend vroeg aangekomen. Naast ons vijftal is er ook een groep vanuit de TKBN. Verder een aantal Duitsers (Salzwasser Union), een Belg, een Amerikaan en een heleboel Britten.

Zaterdag 5 mei (Tidal races and overfalls)
Inshore: NE-2
Ik heb mij aangemeld voor de 'Tidal races and overfalls' met Peter Jones, Fred Doodey en de Amerikaan Chris Duff. Ook weer aanwezig is Don(ald) Booth. Dit jaar niet in een Feathercraft. Volgens zijn zeggen werd hij wat 'paranoia' van het opletten dat deze peperdure vouwkajak niet zou worden gestolen. Vanuit Soldier's Point vertrekken we als één groep van 21 personen. Er wordt een 'buddy-systeem' afgesproken. De niveaus liggen ver uit elkaar. Voordat we door North Stack race varen wordt de groep in drieën gesplitst. Helaas worden de buddies hiermee ontkoppeld, zodat dat systeem even niet meer werkt. Ook dit jaar lijkt het erop dat het niets wordt met de deining, iets wat tidal races pas echt spectaculair kan maken. De wind komt uit oost en noordoost. Weinig te surfen. Het in- en uitsnijden van hoofdstroom en keerwaters gaat duidelijk beter dan vorig jaar. We pauzeren NIET bij Parliaments cave. Zou dat met de grootte van de groep te maken hebben of met de mogelijke golf van de HSS ferry? We varen een toeristische route vlak langs de rotswanden. Veel klimmers. Volgens Fred zijn er door de 'foot & mouth crisis' meer klimmers in Anglesey dan normaal. In het binnenland zijn veel klim routes gesloten. Als de veerboot op afstand voorbij komt let ik even wat meer op de golven. Ik wil juist tussen een rots door varen als ik net op tijd in mijn ooghoek wat beweging zie. Ik stuur de kajak met de neus in de golf. De hele rots wordt zichtbaar door het wegtrekkende water, gevolgd door een schuimende breker. Ik heb weer geluk. Achter de rots is echter iemand omgegaan. Deze wordt snel door Chris en Peter gered. De 'ongelukkige' is slechts een petje kwijt. Hoewel de kajak op de rotsen terecht kwam, is deze niet beschadigd. Ik noteer: "12:35 uur wave". We varen door het geultje bij South Stack. We moeten nog een flink stuk peddelen voordat we eindelijk pauze hebben bij Porth y Gwyddel in Abraham's Bossom. Tussen 15:00 uur en 15:30 uur spelen bij Penrhyn Mawr. Hier vaart ook de Incident Management groep met Aled Williams met o.a. Nico en Pieter. Het is erg druk in de zwakke tidal race. Sommigen denken het water voor zich alleen te hebben en liggen langdurig en passief aan de kop van de tidal race, de doorgang voor anderen versperrend. Ook leuk spelen rond een rotsje. Ook hier weer 'dwarsliggers'. Iede dreigt mij van achter in een surf te raken en gaat uit voorzorg om. Hij rolt weer op, maar is wel zijn fleece muts kwijt. Om 16:15 uur landen we aan in Porth Dafarch. Nog even met Jan natte oefeningen gedaan. 's-Avonds is er een lezing van... Chris Duff over een solo rondje Nieuw Zeeland. Zijn lijfspreuk is: "Keep the land on your right!". Zo heeft hij al Groot-Brittannië en Ierland gerond en een mega-tocht gevaren in de VS. Chris zorgt ervoor dat hij met een lijn om zijn middel vastzit aan de kajak. De peddel zit vast aan zijn pols. Hij wil zijn boot niet kwijtraken, maar in de branding koppelt hij los. Spannende avonturen met veel landingen door de branding tot en met een gekraakte kajak. De marifoon bleek van pas te komen om een veerboot te vragen een helikopter te sturen. Kortom dit avontuur is waarschijnlijk volgend jaar in boekvorm beschikbaar. De meegenomen exemplaren van zijn solo rondje Ierland zijn die avond snel uitverkocht.

Zondag 6 mei (Tidal races and overfalls)
Inshore: N/NE-3 occasionally 4, fair, visibility good
Op de lange lijst van deelnemers aan 'tidal races and overfalls' met Nigel Dennis zijn wat doorhalingen waardoor ik opgeklommen ben tot nummer 10. Jan doet vandaag Incident Management met Aled. Uiteindelijk is het toch weer een grote groep van 23 mensen, onder leiding van Nigel, Chris en Fred. We hebben weer een buddy systeem. Vandaag werkt dit beter, maar mijn buddy gaat niet zo vaak de tidal race in. Er gaat iemand om, maar deze wordt snel gered. We verzamelen weer bij Parliaments cave. Ook nu gaan we niet aan land. De groep wordt in tweeën gedeeld. Het is 12:30 uur en omdat een aantal vaarders toch wel erg dicht bij de rotsen ligt roep ik: "Wave at 12:35!". Precies op het moment dat de golven arriveren zitten we in de tidal race. Extra hobbelig. We varen naar de 'outer race'. Helaas is daar niets te beleven. Nigel roept dat we moeten traverseren naar het keerwater vóór South Stack. We moeten hard varen maar verliezen toch nog teveel terrein. Ik kom uit bij Nigel in een keerwatertje halverwege South Stack. De liefhebbers mogen nog langs het kantje tegen de stroom in beulen om South Stack te ronden. Vóór mij gaat iemand om. Fred voert de redding uit. Pieter schiet mij voorbij om assistentie (sleep) te verlenen. Als ik geen nuttige bijdrage kan leveren ploeter ik om het verloren terrein goed te maken en alsnog South Stack te ronden. Er is tijd en animo genoeg voor nog een rondje. Deze keer wil ik ruimte houden met mijn voorgangers. Op bepaalde plaatsen wordt je dicht op de rotsen gezogen en ik wil anderen niet hinderen. En, ik wil natuurlijk zelf ook voldoende manoeuvreer ruimte hebben. Dus houdt ik ruimte met mijn voorganger. Ik wordt vervolgens door twee, hier niet nader te noemen vaarders, voorbij gevaren. We hinderen elkaar vervolgens grof om de keerwaters te halen. Als ik aan de kop van de tidal race ben 'ram' ik mijn voorligger om de bocht om te kunnen en duidelijk te maken dat de vaarder door zijn inhaal manoeuvre mij de weg verspert. Weer door het geultje. Wederom veel rotsklimmers. Chris, de omgeslagene en nog twee vaarders hebben hun kajaks hoog op een rotseilandje getrokken voor een pauze. Wij varen nog een stuk door om te pauzeren op dezelfde plaats als gisteren. Als we langs Penrhyn Mawr varen is er geen tidal race te bekennen. 's-Avonds een lezing van Pete Bray over zijn tweede poging de Atlantische oceaan met een kajak over te steken. Vorig jaar is zijn poging jammerlijk mislukt door een lekkende waterstop in de pomp. Zoveel techniek en geen eenvoudig stopje meer! Hij doet er vrij laconiek over, maar het blijkt dat hij zeer spaarzaam gekleed 31 uur in een lek geraakt reddingsvlot heeft gelegen. Zoiets als 'handpompen of verzuipen'. Het thuisfront reageerde uiteindelijk, omdat de afgesproken communicatie uitbleef. Hij heeft een kayak bouwer zo ver gekregen een nieuwe kajak te maken. Nu zonder kiel, maar nog steeds zelfrichtend en met afsluitbare 'kajuit'. De vorige kajak, is wel terug gekomen, maar waarom die niet is opgelapt wordt niet geheel duidelijk. Zo'n expeditie kost zo een paar duiten. Er zit weer (te?) veel gesponsorde high-tech op de kajak. Peter is inmiddels (15 juli) onderweg, maar heeft veel last van stormen en komt nog weinig aan peddelen en voortgang toe.


Maandag 7 mei (Coast Guard Sea King Rescue)
Inshore: N/NE-3/4
Vandaag staat er een oefening en demonstratie van de Coast Guard op het programma. Om 11:00 uur komt een Sea King helikopter reddingen uitvoeren bij Porth Dafarch. De kijkers op de kant krijgen te horen waar men zich op moet stellen om de helikopter een uitwijk mogelijkheid te geven bij eventuele problemen. In afwachting van de helikopter draait de reddingsboot rondjes, waarbij deze eenmaal na een forse rem actie Jan onder een meter wit schuimend water bedelft. Een vlotje van vier vaarders (Rowland, Rathi, Fiona en Justine) wacht de aankomst van de helikopter af. Rowland steekt een handfakkel aan en de helikopter komt langzaam dichterbij en laat een man aan een kabel zakken. Rowland wordt gered en afgezet op een rots plateau nabij Porth Dafarch. Hierna is Rathi aan de beurt. In het vlotje zitten nu nog Fiona en Justine. De helikopter moet behendig manouvreren om het vlotje niet voor zich uit te blazen. De kijkers in de kajaks op het water hebben uitstekend zicht op het hele gebeuren. Het geluid is oorverdovend. De 'winch man' laat zich nog een aantal keren zakken. Verder wordt er nog iemand in de reddingboot gedropt en weer opgepikt. Tot slot probeert de helikopter nog de kajak vaarders op het water om te laten slaan door met de rotor bladen eventjes voor windkracht 10 te zorgen. Vlak bij mij gaat iemand om. Helaas, ik voel mij verplicht te komen redden. De x-redding verloopt erg moeizaam terwijl ik maar met moeite mijn peddel vast kan houden door de harde wind. Als de persoon in de boot zit gaat de helikopter er weer even vandoor. Later komt deze weer langs en probeer ik in het windveld te varen. Dit lukt totdat ik zijwaarts wordt geblazen en nog slechts met scull bewegingen overeind kan blijven. Om mij heen gaan mensen om, maar die komen ook weer boven. Om 12:00 uur is het allemaal weer gebeurt. Nigel zat in de helikopter en heeft alles gefilmd. In het centrum bekijken we het hele gebeuren nogmaals, maar nu op TV. Om 17:00 uur is er een briefing voor het programma van de rest van de week. Ook dit jaar weer 'chaotische' taferelen als het gaat om het verplichte C1-formulier voor de coach trainingen en coach assessments. Daarnaast wederom de 'teleurstellingen' dat 5-star assessment pas mogelijk is na het volgen van een 5-star training en dat dit ook niet achtereenvolgens in dezelfde week kan. Daarnaast zouden er nog C1-formulieren 'in de pijplijn' zitten. Trys Morris heeft het er maar druk mee. Vanavond is er een nacht tocht als onderdeel van het 5-star examen op die dag voor 4 medewerkers van het watersport centrum Plas Menai. Er zijn twee groepen. Onze groep bestaat uit 17 personen. De organisatie is goed met een knipperend achterlichtje bevestigd op het achterhoofd van de voorvaarder en een rood lichtje op peddel van achtervaarder. We krijgen opdrachten zoals: "10 minuten 174!". Helaas is het volle maan en is het zicht dus (te) goed. Later zou blijken dat, ondanks springtij, de condities niet geschikt waren voor het examen. Dit jaar zijn we op tijd terug voor 'last orders' in de pub.


© A.M. Schoevers

Dit artikel is eerder verschenen in Peddelpraat 176

De oefening van de kustwacht en reddingsbrigade op 7 mei is gefilmd door Justine Curgenven (Cackle TV Productions) en Nigel Dennis en is onderdeel van de promotionele video van Nigel Dennis Kayaks.