Pittig doorwinteren

Een rondje Biesbosch met Jan en Nico

Zondag 18 februari 2001
De instapplaats in de haven Werkendam is niet perfect. De stalen ponton is moeilijk bereikbaar. Aan de andere kant van steiger is een houten vlonder, maar ik heb helaas niet gekeken of dit een betere instapplaats is. Vertrek om 09:40 uur. Nico test zijn video camera uit, gemonteerd op een houten bok. Ik test mijn GPS uit met een bevestiging aan mijn zwemvest, zodat ik bij het uitstappen direct al mijn elektronica meeneem. Helaas werkt het niet zo handig, omdat ik mijn peddel niet meer voor mij op het spatzeil kan leggen. Flinke stroming mee, maar ook wind tegen. Snelheid tot 6 knopen. Na een uur zit de camera los en valt in het water. De camera blijft drijven. De camera in het achterluik van Nico's kajak opgeborgen. Nu hebben we windkracht 6 tegen. De snelheid is nog 4-5 knopen. Om 12:00 uur bij de Amer. De voortgang met zijwind is nog maar 3,2 knopen. Ik denk dat ik moe wordt en zit in een mentale dip. Ik kan Nico en Jan moeilijk bijhouden, totdat ik merk dat we flink stroom tegen hebben. Het langzame varen komt door de stroming en de mentale dip is gelijk voorbij. Dicht langs de kant (in keerwater) ga ik weer 4 knopen. Nico en Jan blijven tegen de stroom in varen en ik kan het rustig aandoen. Verdiende pauze om 13:15 bij de speelweide in het Gat van de Kerksloot. Windschermpje opgezet. De stokken zijn flink geoxideerd. Toch heb ik de stokken altijd met zoet water schoongemaakt en gedroogd. De zon komt door. De temperatuur is net aangenaam genoeg. Om 14:20 uur weer vertrokken. Geultje van 3 dm is te ondiep en we moeten terugvaren naar hoofd vaarwater. Jan praat over Johann van Rossum en zijn verhaal over de Biesbosch in de laatste Kanosport. De volgende doorsteek van 6 dm is voldoende diep. Halverwege komen we Johann van Rossum tegen. Vandaag geen herten, maar de geul is bevaarbaar. Naarmate we dichter bij het bruggetje in de Sloot van St. Jan komen hebben we wederom stroom tegen. Sportief sprintje onder het bruggetje (WW-1) (15:50 uur). In het Steurgat weer stroom en wind mee en we varen 4,5 knopen. Om 17:20 uur zijn we terug bij de Biesbosch sluis. Even rollen. Ik en Jan komen boven. Erg koud water en ik begin even licht misselijk te worden na de tweede keer. Gelukkig snel over. Nico vaart voor het eerst in een half jaar weer met de Baidarka en komt helaas niet boven. Gered met puntje van Jan. Nico en Jan gaan auto halen. Pittige tocht om getraind de winter door te komen. Wind tegen of stroom tegen, lange afstand en pittig tempo.