Dare you Bitch?

The Bitches,
10 t/m 13 mei 2000

Woensdag 10 mei 2000
Reisdag. Van Holyhead naar St. David's. Onderweg nog een dia film gekocht; 8 pond! Nico is er al twee keer geweest en weet de weg. De uitvalsbasis is het buitensport centrum Twr-Y-Fellin van Andy Middleton.

Donderdag 11 mei (St. Justinian - the Bitches)
Weer: NE-5/6; showers; NE-5/6 veering E
Vandaag vertrekken we om 09:55 vanaf St. Justinian naar 'the Bitches'. Dit zijn een paar rotsen waar de getij stroming hard tussendoor gaat. Dit is één van de beste 'speelplaatsen' op zee. Het is doodtij. Op zich wel jammer, maar met zeekajaks, en zeker met mijn boot, is het dan nog net te doen. We merken weinig van de voorspelde wind. Helmpjes op. We kunnen ons aardig uitleven, maar het echte surfen lukt mij niet. Het blijft bij traverseren tussen de rotsen, het insnijden van de hoofdstroom en het terugkeren in de keerwaters. Omdat we maar met zijn tweeën zijn, spreken we af dat er altijd maar één speelt en de ander een oogje in het zeil houdt. Na de pauze tillen we de kajak naar de andere zijde. Nu kunnen we door een smalle doorgang en onder een rots door varen. Nico gaat voor en pakt een keerwater. Ik ben veel te voorzichtig en afwachtend en mis dus het keerwater. Helaas is mijn boot wel gedraaid waardoor ik dwars verder drijf. De voorpunt van mijn kajak raakt een rots en plons daar ga ik. Midden in het tunneltje. Gelukkig lukt het eskimoteren. De stand is nu 1-1. Om 14:00 terug bij St. Justinian.

Vrijdag 12 mei (Whitesands - Ramsey Island)
Weer: E-5/6; S/SE 3/4, 5; Malin Head: S-6
Vandaag willen we vanaf Whitesands Bay rondom Ramsey Island varen. Na vertrek (09:00) zit het ons niet zo lekker. Onverwacht harde zuidoosten wind maken het een ruwe oversteek naar Gwahan. Ook achter Ramsey Island varen we niet echt beschut. De wind giert over het eiland heen. Als we door een opening bij Ynys Cantwr weer terug in Ramsey Sound zijn, besluiten we om niet te gaan spelen, maar direct terug te keren naar Whitesands. We steken zo snel mogelijk over om uit de buurt van Horse Rock te blijven. Er staat een hoge deining. En ja hoor, ik moet zowaar een echte hoge steun maken in een brekende golf. Om 11:00 zijn we ter hoogte van Pen-Dal-Aderyn. We varen op veilige afstand langs Horse Rock. Er staat daar een forse race met hoge brekers. In Whitesands staat een branding van nul komma niks. 's-Middags lopen we een stukje van het Pembrokeshire Coast Path van de boerderij bij Penberry naar St. David's Head. Onderweg zien we regelmatig zeehonden. Door de hoge positie en het heldere water kunnen we de dieren onder water zien zwemmen. St. David's Head is één van de vaste plaatsen die genoemd worden in het weerbericht (inshore waters). We lopen terug naar de auto via Whitesands. Terug op het centrum ontmoeten we Andy Middleton. Wij vertellen hem van onze ervaringen vandaag. Hij verteld dat bij springtij en windkracht 5 het voor kajaker vaarders toch nog redelijk veilig is in Ramsey Sound en de Bitches. Als boven Horse Rock onvoldoende water staat ontstaat er een sterke wals. Er is al eens een kajak vaarder verdronken. Je moet het gebied dus goed kennen om te weten waar en wanneer je veilig kunt varen. Het centrum heeft hierover een uitgebreide informatiemap ter inzage. Een overzichtskaartje heeft de titel: "Dare you Bitch?".

Zaterdag 13 mei (Whitesands - Ramsey Island - the Bitches)
Weer: SE-3/4
We vertrekken weer vanaf Whitesands (09:40). Vandaag is het weer een stuk beter. Nu nemen we de tijd om aan de noordzijde van Ramsey Island (10:10) te zoeken naar grotten. Volgens Nico moeten er een paar zijn die erg diep zijn en waar je doorheen kunt varen. We vinden twee diepe grotten waar aan de andere zijde licht te zien is. Helaas is de waterstand zodanig dat we er niet door kunnen varen. Lopend lukt wel. In een andere grot schrik ik mij rot als er opeens zeehonden gaan brullen. We pauzeren om 12:30 bij Penrhyn Twll. De zon begint door te breken. Helaas is mijn dia rolletje dan al volgeschoten. Vandaag ga ik als eerste door het tunneltje en ik weet nu wel het keerwater te pakken. Daarna kunnen we volop spelen. Er staat eindelijk voldoende stroming om spectaculair te surfen. Als het lukt tenminste. Een stel met wildwater kajaks haalt de mooiste capriolen uit. Het lukt Nico om met zijn zeekajak in een stabiele surf te komen. Wij krijgen nog bezoek van een motorboot met toeristen. De motor is sterk genoeg, zodat het bootje door de Bitches kan varen. Wij sluiten af met een eskimo rol. Het wordt mistig. Twee wildwater kajaks verdwijnen in de mist... Gelukkig voor hen is de mist niet zo hardnekkig.

Zondag 14 mei
Terug naar Nederland. In Harwich hebben we even tijd en kunnen het niet nalaten te kijken waar je dicht bij de veerboot zoal kan aanlanden...

Bijlage 1 : Getijdegegevens - tabel

Bijlage 2 : Literatuurlijst

A Cruising Guide to Northwest England & Wales
Tenby to Portpatrick and the Isle of Man
Imray Laurie Norie & Wilson Ltd.

Admiralty Sailing Directions
NP-37: West Coast of England and Wales Pilot
Admiralty Charts and Publications

Ordnance Survey
Landranger 157: St. David's & Haverfordwest (1:50.000)